مرحله به مرحله با کاشت ایمپلنت دندان

در زمان عمل کاشت دندان، جراح دهان و دندان برشی را روی استخوان دندان ایجاد می کند. سوراخ‌ها در استخوان ایجاد می‌شوند که در آن پست فلزی ایمپلنت دندان دندان قرار می‌گیرد. از آنجا که این پست به عنوان ریشه دندان عمل می‌کند ، در اعماق استخوان کاشته می‌شود.


در این مرحله، شما هنوز شکافی روی دندان‌تان دارید. در صورت نیاز می‌توان یک نوع پروتز جزئی و موقت را برای بهتر شدن ظاهر دندان‌ها قرار داد. می‌توانید این پروتز را برای تمیز کردن و موقع خوابیدن در بیارید.


انتظار برای رشد استخوان


هنگامی که پست کاشت فلزی در فک شما قرار گرفت، استئواینتگراسیون  آغاز می شود. پایه ایمپلنت دندان استخوان فک است. به‌همین‌دلیل، برای موفقیت و ماندگاری کاشت دندان باید تراکم استخوانی کافی در فک وجود داشته باشد. اگرچه عوامل مختلفی در موفقیت ایمپلنت دندان نقش دارند، اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها استئواینتگراسیون به‌معنای همبندی با استخوان فک است.


در واقع استئواینتگراسیون فرآیندی است که در طی آن یک ماده زیست‌سازگار مانند پیچ تیتانیومی ایمپلنت به‌خوبی با بافت استخوان متحد می‌شود. در نبود تراکم استخوانی کافی، این فرآیند نمی‌تواند انجام شود و ایمپلنت با شکست مواجه می‌شود.



در طی این فرایند، فک با سطح کاشت دندان رشد می‌کند و متحد می‌شود. این فرایند، که می‌تواند چندین ماه طول بکشد، به تهیه یک پایه محکم برای دندان مصنوعی جدید شما کمک می‌کند و دقیقاً همان کاری را برای دندان‌های طبیعی شما انجام می‌دهد که ریشه‌ها می‌کنند.


قرار دادن تاج موقت


هنگامی که استئواینتگراسیون کامل شد، ممکن است برای قرار دادن تاج موقت به جراحی اضافی نیاز داشته باشید. قطعه‌ای که در آن تاج در نهایت به آن وصل می‌شود. این عمل جراحی جزئی به طور معمول با بیهوشی موضعی در یک محیط سرپایی انجام می‌شود.


قرار دادن اباتمنت


اباتمنت دندان وظیفه اتصال را به عهده دارد و معمولا همراه با ایمپلنت، پروتز دندان به کار می‌رود. شما هم اگر در حال جستجو در میان روش‌های ترمیم دندان باشید، با عباراتی مانند اباتمنت ایمپلنت یا اباتمنت در ایمپلنت مواجه شده‌‌اید. دلیل این موضوع این است که اباتمنت در واقع قسمتی از ایمپلنت دندان محسوب می‌‌شود.


در بعضی موارد، هنگام کاشت پست، تاج به پست فلزی ایمپلنت دندان وصل می‌شود. این بدان معناست که شما به یک مرحله جراحی اضافی دیگر احتیاج ندارید. پس از قرار دادن تاج، لثه‌های شما باید حدود دو هفته قبل از وصل شدن دندان مصنوعی بهبود یابد.


در این مرحله که تقریبا آخرین مرحله ایمپلنت دندان است تاج دائمی طراحی و ساخته شده است که باید روی ایمپلنت شما سوار شود. تاج دندان مهمترین و اصلی‌ترین بخشی از دندان است که زیبایی در گرو آن است. در واقع تاج دائمی را به داخل اباتمنت پیچ میکنند یا میچسبانند. البته که اگر بچسبانند قطعا بسیار طبیعی و زیباتر به نظر می آید زیرا سوراخی که برای پیچ کردن استفاده میکنند ممکن است از زاویهن‌های مختلف قابل دیدن باشد و زیبایی خاص خود را نداشته باشد.


مراحل قالب گیری روکش ایمپلنت دندان


 به همان میزان که کاشت ایمپلنت از حساسیت برخوردار است، مراحل روکش ایمپلنت دندان نیز از حساسیت و دقت لازم برخوردار است. پس بهتر است توسط پزشکی ماهر و متخصص انجام شود.



برای آغاز مراحل قالب‌گیری ایمپلنت می‌توانیم از دو روش قالب‌گیری (تری باز) و قالب‌گیری (تری بسته) استفاده کنیم. در آخرین مراحل ایمپلنت دندان بیمار نیاز به استفاده از روکش ایمپلنت خواهد داشت.


در روش قالب‌گیری تری باز، ابتدا باید ایمپرشن کوپینگ را بر روی فیکسچر قرار داده و ماده قالب‌گیری را در اطراف آن تزریق کرد. پس از آن این مواد را باید در داخل تری قالب گیری بریزند. پس از آن باید قالب را در دهان قرار داده و کمی صبر کنیم.


ممکن است در این زمان بخشی از ایمپرشن از داخل تری بیرون بزند. در این حالت نباید اقدام به برداشتن تری از دهان کنید. باید پیچ ایمپرشن را باز کرده و آن را به همراه تری از روی دندان‌ها بردارید. این قالب به لابراتوار ارسال شده و روکش نهایی از روی آن آماده می‌شود. تا در آخرین مراحل ایمپلنت دندان بر روی دندان قرار گیرد.

منبع خبر :